Organizátor úklidu je klíčová osoba pro uskutečnění úklidu. Je to člověk, který se na sebe nebojí vzít zodpovědnost
a s podporou organizačního týmu Ukliďme Česko zajistí hladký průběh celé akce od jejího naplánování až do úspěšného konce.
Není na tom nic složitého, přípravu úklidu zvládne téměř každý.
Organizátorem úklidu se může stát téměř kdokoli od vedoucího člena zájmové skupiny, obecního zastupitelství nebo party přátel,
přes aktivního důchodce až po ředitele škole nebo třeba zástupce komerční firmy.
Hlavní úkoly organizátora
Výběr termínu vašeho úklidu
Hlavní termín úklidů je naplánován na pátek 20. září 2024.
To ale neznamená, že si svůj úklid nemůžete uspořádat v jiném termínu, který vám vyhovuje více.
Pokud je to možné, volte prosím datum co nejbližší hlavnímu termínu akce. Tím nám usnadníte zajištění potřebného materiálu pro váš úklid.
Výběr místa, kde se bude uklízet
Většina z nás ví přinejmenším o několika místech ve svém okolí,
která by zasloužila pořádně uklidit.
Pokud mezi ně nepatříte a chybí vám inspirace, mrkněte do naší aplikace
ZmapujTo.cz a prohlédněte si nahlášené černé skládky.
Budete překvapeni, kolik černých skládek je ve vašem okolí.
Ačkoliv chystáte bezesporu záslužnou akci, vlastník pozemku by se mohl po právu polekat,
kdyby na svém majetku z ničeho nic uviděl skupinu dobrovolníků v akci. Zjištěním majitele
pozemku předejdete nepříjemnostem. Vlastníka či správce pozemku nejjednodušeji zjistíte
z Katastru nemovitostí,
případně se můžete obrátit i na váš místní úřad. Nebojte se
vlastníka pozemku kontaktovat a navrhněte mu, ať se k vaší akci připojí nebo ji podpoří!
Pokud se chystáte uklízet drobný nepořádek (littering) na veřejně přístupných místech
jako jsou cyklostezky, turistické trasy, parky, okolí zastávek veřejné dopravy a pod.,
není nutné kontaktovat vlastníky pozemků.
Zřízení pytlomatu - alternativa v případě zákazu shromažďování
Pokud epidemiologická situace (vládní nařízení) neumožňuje
shromažďování dobrovolníků, doporučujeme (i na základě zkušeností z roku 2020) na vhodném místě
zřídit tzv. Pytlomat.
Pytlomat je místo, kde si mohou dobrovolníci individuálně odebrat pytle na sběr odpadu. Součástí pytlomatu
by měly být instrukce, která místa/trasy jsou doporučeny k úklidu, případně kde zanechat sesbíraný odpad v případě
že organizátor očekává větší množství sesbíraného odpadu a má domluvený jeho odvoz. Pokud se jedná o úklid drobného
nepořádku/litteringu a nedává smysl soustřeďovat odpad na jedno místo, informujte dobrovolníky ať
sesbíraný odpad dají do svých, případně veřejných nádob na směsný odpad.
Pokud dobrovolníci budou odpad třídit (např. plast, sklo, nápojové plechovky), dejte jim informaci, kde v okolí najdou
nádoby na tříděný odpad. Většinu míst na tříděný odpad včetně sběrných dvorů obsahuje také aplikace
www.KAMsNIM.cz.
Pytlomat by kromě samotných pytlů
(případně samolepek pro dobrovolníky, pokud jste si je s pytli objednali) měl obsahovat následující:
- Informace že se jedná o "Pytlomat" akce Ukliďme Česko
- Vyznačení místa/trasy vhodné pro úklid (ideálně mapka)
- Místo/místa soustřeďování odpadů, pokud jsou určena, případně instrukce, jak se sesbíraným odpadem naložit
- Bezpečnostní pokyny
- Kontakt na organizátora (pro dotazy účastníků, pro případ že došly pytle, je poškozený pytlomat apod.)
Další tipy pro pytlomaty:
- Při tvorbě pytlomatu buďte kreativní a zůčastněte se fosoutěže o "Nejzajímavější pytlomat"
- Myslete na špatné povětrnostní podmínky (nepromokavý obal, přístřešek pomůže)
- Nezapomeňte, že na cizí majetek/pozemek můžete pytlomat umístit jen se souhlasem majitele
- Nedoporučujeme pytlomat umísťovat na příliš frekventovaná místa, na sruhou stranu jej ale umístěte tak, aby ho byli schopni dobrovolníci cíleně najít
- Nezapomeňte po akci pytlomat odstranit
Pro vaši inspiraci se podívejte, jak vypadaly
pytlomaty v roce 2020.
Zajištění odvozu odpadu
Prvním krokem pro zajištění odvozu odpadu je kontaktování vašeho obecního nebo městského úřadu.
Tam už nás velmi dobře znají, a tak by vám jako organizátorům úklidové akce měli vyjít vstříc. V případě, že komunikace vázne, se obraťte na odpadářskou firmu,
která zajišťuje svoz odpadu ve vaší obci. Pokud neuspějete ani tam, naplánujte úklid v dosahu sběrného dvora, kam přímo odneste naplněné pytle.
Řada sběrných dvorů (které také najdete na www.KAMsNIM.cz) je ochotna po předchozí domluvě prodloužit otevírací dobu, abyste mohli v klidu uklízet a odpad přinést až po skončení akce.
V případě jakýchkoliv problémů v komunikaci s úřady či svozovými firmami se nás nebojte kontaktovat. Rádi vám pomůžeme!
Komunikace s organizačním týmem
Několik týdnů před úklidem vám budeme opakovaně psát e-maily a žádat vás o doplňující údaje týkající se počtu účastníků
vašich úklidů. Ne že nás hodíte do spamu! Prosím nezanedbejte odpovědi na naše otázky, pouze po jejich zodpovězení vám totiž budeme schopni zajistit pomůcky pro váš úklid. Totéž platí pro komunikaci po proběhnutí akce.
Zpětná vazba, o kterou vás budeme prosit, je zásadní jak pro nás, tak také pro naše sponzory a tím pádem i pro další ročníky akce.
Účast na vlastním úklidu a zajištění jeho hladkého průběhu
Buďte u toho. Před úklidem nezapomeňte své dobrovolníky seznámit s pravidly bezpečnosti
a upozornit je na možnost výskytu nebezpečného odpadu. Zkontrolujte, že jste na obecním nebo městském
úřadě nahlásili místa veškerého posbíraného odpadu a nezapomeňte následně zaslat report o akci.
Co se určitě také hodí je poděkování účastníkům za jejich čas a úsilí.
Co pro vás uděláme my
Poradíme, jak postupovat při přípravě úklidu, v jeho průběhu i po skončení
Veškeré užitečné materiály,
rady a návody budeme postupně doplňovat na náš web do sekcí Před,
Při a Po úklidu.
Všechny dokumenty vám budou k dispozici také v sekci Ke stažení
Zaregistrovaným úklidům zajistíme úklidové pomůcky pro dobrovolníky
Nemůžeme vám slibovat zázraky, ale děláme, co je v našich silách.
Zajištění rukavic a pytlů pro dobrovolníky se vždy odvíjí od finanční a materiální podpory,
kterou pro dané období získáme.
Nutnou podmínkou pro zaslání balíčku s úklidovými pomůckami je vyplnění formuláře,
který naleznete pod odkazem "Balíček s materiálem" v administraci vámi naplánované akce.
Formulář bude aktivní zhruba měsíc před hlavními úklidovým dnem.
Termín ukončení možnosti požádat si o balíček s materiálem je zpravidla
dva týdny před hlavními úklidovými termíny tak,
aby jsme byli
schopni zásilky skompletovat a rozeslat všem v týdnu před hlavními úklidovými termíny.
Přesné termíny vyhlašujeme všemi dostupnými možnostmi jakmile je ustanovíme. Proto nás prosím sledujte
facebooku, v aktualitách, registrovaným organizátorům zasíláme průběžně informační emaily.
Vzhledem k logistické náročnosti akce nejsme schopni zajišťovat individální rozesílky mimo hlavní úklidové termíny.
Stále usilovně hledáme firmy či jednotlivce, kteří nám na materiál přispějí. Chcete nám pomoci?
Podívejte se na možnosti podpory projektu.
Pomůžeme v případě obtížné komunikace s úřady
Obvykle se to neděje. Lidé na úřadech akci Ukliďme Česko znají a podporují.
Někdy ale komunikace může váznout, a tak pokud bude třeba, ozvěte se nám, s radostí vám pomůžeme.
Dáme o vaší akci vědět dobrovolníkům
Veškeré informace o vašem úklidu zveřejňujeme v Interaktivní mapě úklidů, kterou propagujeme, jak jen to jde.
Díky tomu je možné, že se o vašem úklidu dozví a připojí se k vám třeba váš soused, někdo, koho znáte od vidění z obchodu nebo někdo úplně jiný.
Máte další otázky ohledně role organizátora? Jsme vám k dispozici na těchto
kontaktech.