Česko zaplavily na jaře pytlomaty
O posledním březnovém víkendu proběhla hlavní vlna dobrovolnických úklidů akce Ukliďme Česko, uklízelo se však v průběhu celého jara. Fenoménem se v letošním roce staly tzv. pytlomaty, kterých zřídili organizátoři úklidů hned několik stovek. Jarní úklidová kampaň nyní vyvrcholila vyhlášením výsledků fotosoutěže o nejzajímavější pytlomat.
Naší přírodě (ale i městům a obcím) se o něco ulevilo díky desítkám tisíc dobrovolníků, kteří vyrazili uklízet nepořádek na 1765 místech po celé ČR. Jelikož většina akcí se konala v době přísných epidemiologických opatření, zřídili místní organizátoři úklidových akcí pytlomaty, u kterých si dobrovolníci mohli „bezkontaktně“ vyzvednout potřebné pytle a rukavice. Uklízet pak vyráželi individuálně, či v rodinném kruhu. Celkem vzniklo několik stovek pytlomatů, z nichž některé byly opravdu velmi originální a zaujaly desítky tisíc fanoušků na sociálních sítích.
Vyvrcholením jarní úklidové sezóny byla již tradiční fotosoutěž fotografií z úklidových akcí. Letos v kategoriích Děti, Kuriozita a nově i Pytlomat. V hlasování veřejnosti zvítězil pytlomat mateřské školky z obce Val s více než tisicovkou získaných lajků, bylo to však těsné a řada dalších, se kterými si jejich autoři/ky opravdu vyhráli, by zasloužila ocenění také. Ostatně posuďte sami, víc jak třicítku nejzajímavějších pytlomatů naleznete na facebooku Ukliďme Česko.
“Přestože tento rok není ani pro akce typu Ukliďme Česko úplně jednoduchý, rozhodli jsme se jej jako Coca-Cola system podpořit. Spolupráce na tomto projektu podtrhuje, že cítíme plnou zodpovědnost za to, že odpadky, včetně plastových lahví, do přírody nepatří. Těší nás být zároveň partnerem fotografické soutěže v kategorii “Pytlomat” a podpořit tak radostnou tvořivost, která také k akci Ukliďme Česko patří,” říká Veronika Němcová, ředitelka komunikace a udržitelnosti Coca-Cola ČR/SR.
Ani ostatní dvě kategorie letošní fotosoutěže však nezůstaly pozadu a celkem se sešlo bezmála 500 soutěžních příspěvků. Účastníci úklidů opět nalezli neobvyklé a kuriozní odpadky jako akvárium, šicí stroj, nebo dokonce granát. Aktuálně probíhá hlasování veřejnosti o nejzajímavější kuriozitu.
Příští velký úklid pak plánují organizátoři ze spolku Ukliďme Česko na třetí zářijový víkend (konkrétně sobotu 18. září), v rámci již 4. ročníku Celosvětového úklidového dne.
Hlavním partnerem akce Ukliďme Česko 2021 je Komerční banka, a.s.
Partnery akce jsou Systém Coca-Cola ČR a Coca-Cola HBC, ŠKODA AUTO a.s., EKO-KOM, a.s. a PENNY Market